Životopis Panny Márie je opradený tajomstvom. Kto bola žena, ktorá bola Ježišovou matkou? Odkiaľ pochádzala? Ako Mária vyzerala? Čítajte ďalej a dozviete sa, čo o svätej Panne Márii dnes vieme, ako žila a kde zomrela.
Panna Mária ako Božia Matka je dnes oslavovaná a uctievaná rozličnými spôsobmi a modlitbami. Katolíci sa spolu s ňou trikrát denne obracajú k Bohu modlitbou Anjel Pána. Obľúbenou modlitbou je ruženec ako meditácia o udalostiach v Máriinom a Ježišovom živote. Tisícky veriacich každý rok putujú na rôzne miesta mariánskej úcty.
Ale kto vlastne bola Mária? Čo je známe o jej osobe a jej pôsobení?
Okrem Biblie a kresťanských spisov neexistuje žiadny súdobý a overený historický prameň, z ktorého by sa dali získať informácie o Máriinom živote. Neexistujú ani žiadne archeologické nálezy, z ktorých by sme sa mohli o Márii niečo dozvedieť. Obraz Márie a jej života je možné vykresliť len na základe Svätého písma a tradície Cirkvi. Tradícia vychádza aj z opisov jej života, ktoré boli napísané mnoho rokov po jej smrti.
Máriino narodenie a mladosť
Vo Svätej zemi sa dodnes nachádza množstvo miest, ktoré sú spojené s Máriiným životom. V prvom rade je to Kostol svätej Anny v Jeruzaleme neďaleko začiatku dnešnej Via Dolorosa. Apokryfné protoevanjelium svätého Jakuba (2. stor. po Kristovi) hovorí, že tu žili Joachim a Anna, Máriini rodičia, a že sa tu narodila ich dcéra. Mohlo to byť okolo roku 18 pred Kristom. Rodičia jej dali meno Mária, po hebrejsky Miriam a po aramejsky Maryam, čo znamená Bohom milovaná. Dodnes je možné navštíviť tradičné miesto Máriinho narodenia v krypte kostola svätej Anny.
Joachim a Anna boli už v pokročilom veku a Mária bola ich vymodleným dieťaťom. Podľa Jakubovho protoevanjelia rodičia preto priviedli Máriu už ako trojročnú do chrámu, aby ju zasvätili Bohu. V Cirkvi si túto udalosť pripomíname sviatkom Obetovania Panny Márie 21. novembra. Mária slúžila v chráme, navštevovala chrámovú školu a vzdelávala sa v poznaní Písma.
Ako, kedy a prečo sa Mária nakoniec presťahovala do Nazareta v Galilei, ktorý je vzdialený 150 kilometrov severne od Jeruzalema, nie je isté. V Nazarete pravdepodobne žil jej budúci snúbenec Jozef, s ktorým sa možno zoznámila v Jeruzaleme. Je to však len špekulácia, ktorú nemožno podložiť žiadnym pramenným dôkazom. Zdá sa, že Mária a Jozef sa v Nazarete usadili na dlhší čas; naznačuje to aj skutočnosť, že Nazaret je biblickými svedkami považovaný za Ježišovo rodné mesto.
Život Panny Márie v evanjeliách
Mária a jej život sa v evanjeliách spomínajú často, hoci najstarší evanjelista Marek Máriu nijako zvlášť nevyzdvihuje spomedzi ostatných učeníkov. Označuje ju len ako “Ježišovu matku”. U Matúša a Lukáša sa naopak Márii venuje zámerná pozornosť, najmä v rozprávaní o Ježišovej predhistórii.
Ježišovo počatie, narodenie a detstvo
Lukášovo evanjelium vyniká podrobným opisom udalostí z Ježišovho narodenia a detstva. Podľa tradície to bola sama Mária, alebo učeník Ján, u ktorého žila, ktorí Lukášovi vyrozprávali detaily z prvých rokov života s Ježišom.
Lukáš píše, že Mária žije v Nazarete a je zasnúbená s Jozefom z Dávidovho rodu. Zjavuje sa jej anjel a zvestuje jej, že počne a porodí Mesiáša. Mária mu dáva súhlasnú odpoveď – Fiat, nech sa mi stane podľa tvojho slova.
Mnohí cirkevní otcovia na základe evanjelií interpretovali Máriin postoj otvorenosti a disponibility voči Bohu. Vychádzajúc z toho, že svoj život zasvätila Bohu už od detstva, komentuje sv. Augustín moment zvestovania. Keď Mária počula anjelove slová, že počne a porodí Mesiáša, podľa Augustína svojím súhlasom najprv prijala Slovo v srdci, až potom v tele (primo concepit in corde quam in carne).
Po niekoľkomesačnej návšteve u Alžbety, ktorej pomáhala, sa Mária vracia do Nazareta. Jozef ju prijíma za manželku napriek počiatočným pochybnostiam o jej tehotenstve. Kvôli spísaniu ľudu spoločne putujú do Betlehema, kde sa v chudobnej maštaľke narodí Ježiš. Pri jeho obetovaní v jeruzalemskom chráme Mária počuje starého Simeona prorokovať o jej budúcom utrpení.
Evanjelista Matúš zachytáva následný osud mladej rodiny ako utečencov v Egypte. Napokon sa vracajú do Nazareta, kde Mária spolu s Jozefom vychováva Ježiša. Ďalšia zmienka o Márii je u Lukáša, keď spolu s Jozefom hľadajú 12-ročného Ježiša v chráme.
Mária a Ježišovo verejné pôsobenie
V Jánovom evanjeliu sa dozvedáme, že Mária iniciovala začiatok Ježišovho verejného pôsobenia (Jn 2,1-11). Stalo sa tak na svadbe v Káne Galilejskej, kde Mária upozornila Ježiša na nedostatok vína. Ježiš jej síce odpovedá, že jeho hodina ešte neprišla, no napokon vykoná svoj prvý zázrak – premení vodu na víno.
Počas Ježišovho trojročného pôsobenia nachádzame v evanjeliách zmienky o jeho matke, ktorá ho spolu s inými príbuznými vyhľadávala (Lk 8,19). Tradícia hovorí o tom, že Máriin manžel Jozef zomrel ešte pred Ježišovým verejným vystupovaním. Možno preto predpokladať, že Mária Ježiša sprevádzala aj častejšie.
Mária je na začiatku Ježišovho príbehu v centre pozornosti, ale je prítomná aj pod krížom. Vo všetkých evanjeliách sú zmienky o tom, že ženy učeníčky ho nasledovali z Galiley do Jeruzalema. Jedine Ján však spomína, že Mária, Ježišova matka, stála spolu s jeho milovaným učeníkom pri kríži, keď Ježiš zomieral.
Po Ježišovej smrti je Mária spolu s učeníkmi v hornej sieni, kde “jednomyseľne zotrvávali na modlitbách” (Sk 1,14). Cirkev teda predpokladá, že bola prítomná aj pri zoslaní Ducha Svätého.
Zomrela Panna Mária? Ak áno, kde?
O úmrtí Panny Márie existujú len tradície a chýbajú nám historické pramene. Katechizmus Katolíckej cirkvi uvádza, že Mária bola na konci svojho pozemského pozemského života vzatá do neba. Cirkev s istotou nevie, či Mária zomrela a potom bola vzatá do neba, alebo bola vzatá do neba ešte pred smrťou. Ako Ježišova matka prechádzala inou podobou smrti, bez úzkosti a utrpenia.
Najsilnejšia z tradícií je znova spojená s Jeruzalemom. Tu vraj Mária žila spolu s Jánom, milovaným učeníkom, v dome na vrchu Sion. Legenda hovorí, že Mária v tomto dome usnula. Podľa byzantských prameňov zo 7. storočia to mohlo byť približne 11 rokov po Ježišovom zmŕtvychvstaní.
Dnes sa spomienka na Máriino usnutie uchováva v krypte baziliky Usnutia Presvätej Bohorodičky – Dormitio. Miesto jej pochovania sa však nenachádza tu, ale v údolí Kidron, kam už od byzantských čias veriaci putujú do kostola k Máriinmu hrobu. Je, samozrejme, prázdny, pretože podľa cirkevného učenia bola Mária s telom i dušou vzatá do neba.
Okrem tejto jeruzalemskej tradície jestvuje aj druhá, alternatívna tradícia o konci Máriinho života: hovorí, že Mária sa presťahovala do Efezu k milovanému učeníkovi Jánovi, ktorého jej zveril Ježiš na kríži. V Efeze žila v jeho dome a tam aj zomrela. Táto verzia je rozšírená prinajmenšom od čias videní blahoslavenej mystičky Anny Kataríny Emmerichovej. Jánov hrob, ktorý sa v Efeze uctieva už dlho, slúži predovšetkým ako údaj o tom, že aj Matka Božia tam strávila svoje posledné roky života. Hoci sa efezská tradícia zachovala veľmi dlho a Máriin dom v Efeze je dodnes cieľom mnohých pútí, jeruzalemská tradícia bola vždy známejšia.
5 zaujímavostí o Panne Márii
1. Ako Mária vyzerala?
Brazílsky umelec Átila Soares da Costa Filho vytvoril s pomocou umelej inteligencie predstavu o tom, ako mohla Mária z Nazareta vyzerať. Pri tvorbe vychádzal z podoby Ježiša, ktorá sa zachovala na Turínskom plátne. Átila Soares vysvetľuje: “Každý syn sa do istej miery podobá na svoju matku. Ježiš bol pravý Boh, ale aj pravý človek, narodený z Panny Márie mocou Ducha Svätého. Musel sa preto výzorom podobať svojej matke, keďže nemal biologického otca.”
Turínske plátno však ukazuje Ježiša zdeformovaného utrpením a smrťou. Počítačový grafik Ray Downing mu preto pomohol so spracovaním a upravením informácií z plátna, a vytvoril 3D podobu živého Ježiša. Po prvej verzii Máriiných portrétov z roku 2021 sa Átila Soares rozhodol v roku 2024 pre realistickejšiu a detailnejšiu prácu, vychádzajúc z historických a etnických predpokladov žien z Palestíny pred 2000 rokmi. Výsledok je na titulnej fotke a na obrázku vyššie.
2. Najstaršie zobrazenie Márie
Najstarší zachovaný obraz Panny Márie je freska v katakombách sv. Priscilly v Ríme. Datuje sa do polovice druhého storočia po Kristovi. Vidno na nej nejasné obrysy ženy, ktorá má v náručí svoje malé dieťatko. V rovnakých katakombách sa nachádza aj najstaršie známe zobrazenie Zvestovania zo 4. storočia po Kristovi.
Jednou z najstarších, no najmenej známych ikon je Maria Advocata, ktorú opatrujú kontemplatívne dominikánky v kláštore Santa Maria del Rosario na Monte Mario v Ríme. Obraz pochádza prinajmenšom zo 7. storočia a v priebehu storočí bol uctievaný ako ikona, ktorú namaľoval svätý Lukáš.
3. Akou rečou Mária hovorila?
Hovorila aramejským jazykom. Je to poetický jazyk. Ak ste niekedy počuli modlitbu, ktorú zložil jej syn, Otče náš v aramejčine, zistíte, že Ježiš bol nadaný básnik. Aliterácia a rytmus slov znejú harmonicky a krásne.
Mária však hovorila aramejsky so širokým galilejským prízvukom, ktorým kultivovaní Jeruzalemčania opovrhovali (Mt 26,73). Zároveň bola v kontakte s viacjazyčným svetom, kde rímski vojaci hovorili latinsky, gréčtina bola jazykom obchodu a vzdelávania a hebrejčina bola jazykom židovského náboženského života.
Pravdepodobne nevedela čítať, keďže ženy v tej dobe nenavštevovali školy. Ak však vychádzame z apokryfného protoevanjelia sv. Jakuba, môžeme predpokladať, že sa počas svojej služby v chráme ako dieťa čítať naučila.
4. Ako vyzeral Máriin dom?
Galilejské vidiecke domčeky z hlinených tehál mali čisté fasády s malými vysokými oknami a drevenými dverami. Väčšina domov mala dvor a dve miestnosti – prednú, verejnú miestnosť s prístreškom a súkromnú miestnosť za ňou. Izby boli niekedy zapustené do jaskyniek vyhĺbených v skalnej stene.
Plochá strecha s vonkajšími schodmi sa používala ako ďalšia miestnosť s prístreškom z husto tkanej kozej vlny na ochranu pred slnkom.
Vnútri boli izby celkom pohodlné, hoci na naše pomery sparťanské. Na jednom konci miestnosti boli vyvýšené plošiny, pokryté vankúšmi a rohožami, ktoré tkali ženy. Steny boli pokryté omietkou, obrúsenou kameňom a vymaľovanou geometrickými vzormi.
V Bazilike Zvestovania Pána v Nazarete je hlavný oltár v pôvodnej jaskynke, ktorá bola súčasťou Máriinho domu. Tu sa Slovo stalo Telom, ako hlása nápis na oltári.
5. Štyri mariánske cirkevné dogmy
Medzi všetkými svätými Katolíckej cirkvi má Mária, Božia Matka, osobitné postavenie. Pápeži v priebehu storočí vyhlásili 4 mariánske dogmy, ktoré vyjadrujú Máriinu úlohu v dejinách spásy. Dogmy vychádzajú zo Svätého Písma a zo stáročnej viery kresťanov.
Koncil v Efeze v roku 431 vyhlásil, že Mária nie je len “Ježišovou matkou”, ale že sa má označovať aj ako “Matka Božia”. Tento titul veriaci používali už predtým, napríklad v modlitbe Pod tvoju ochranu. Podľa definície prijatej efezským koncilom „Mária sa stala Bohorodičkou nie preto, že by prirodzenosť Slova a jeho božstvo bolo prijalo začiatok svojho pôvodu zo svätej Panny, ale preto, že si z nej vzalo sväté telo obdarené rozumovou dušou, s ktorým je Božie Slovo hypostaticky zjednotené, a preto sa hovorí, že sa narodilo podľa tela“ (KKC 466).
Lateránsky koncil v roku 649 vyhlásil dogmu o trvalom panenstve Márie, ktorá sa ustálila v 4. storočí. Dogma o trvalom panenstve Márie znamená, že Mária bola počas celého života pannou (KKC 510). Mária zostala „pannou pri počatí [svojho Syna], pannou pri pôrode, pannou, keď ho nosila, pannou, keď ho porodila, pannou vždy“: celou svojou bytosťou je „služobnica Pána“ (Lk 1,38).
Pápež Pius IX. v roku 1854 promulgoval dogmu o nepoškvrnenom počatí Panny Márie. “Preblahoslavená Panna Mária bola v prvej chvíli svojho počatia osobitnou milosťou a výsadou všemohúceho Boha, vzhľadom na zásluhy Ježiša Krista, Spasiteľa ľudského pokolenia, uchránená nedotknutá od akejkoľvek škvrny dedičného hriechu“ (KKC 491).
Štvrtú dogmu o nanebovzatí Panny Márie vyhlásil pápež Pius XII. v roku 1950. Podľa tejto dogmy bola „nepoškvrnená Panna – uchránená nedotknutá od akejkoľvek škvrny dedičného hriechu – po skončení pozemského života vzatá s telom i dušou do nebeskej slávy a Pán ju povýšil za Kráľovnú vesmíru, aby sa tak plnšie pripodobnila svojmu Synovi, Pánovi pánov a víťazovi nad hriechom a smrťou.“ (KKC 966).
Dorota Luteránová
Zdroje:
Foto: ACN – Pomoc trpiacej Cirkvi, Canva, Aleteia, Wikipedia, Átila Soares da Costa Filho