Keď Svätý Otec cestuje, je to udalosť, ktorá zamestná na niekoľko mesiacov všetky bezpečnostné zložky v danom štáte. Niežeby si pápež potrpel na pocty a majáky, ale ide o návštevu hlavy štátu, o ktorej bezpečnosť je nevyhnutné sa postarať.

Na zabezpečení bezproblémového priebehu návštevy pápeža Františka na Slovensku sa významnou mierou podieľa ministerstvo vnútra. Ochrankári majú za sebou už viacero nácvikov, v posledných dňoch už aj s príslušníkmi Švajčiarskej gardy a vatikánskej polície. Informovala o tom TASR.

„Na bezpečnosť bude dohliadať Úrad na ochranu ústavných činiteľov a diplomatických misií Ministerstva vnútra SR, útvary Policajného zboru aj Hasičský a záchranný zbor,“ načrtol minister vnútra.

Podľa informácií, ktoré sme získali z prostredia organizátorov a ktoré potvrdil aj slovenský minister vnútra na sociálnej sieti, sú členovia Švajčiarskej gardy na Slovensku už niekoľko dní a počas podujatí ich budeme vidieť ako „bežných“ ochrankárov.

Tesne pred príchodom pápeža sa prípravný tím – v odbornej terminológii takzvaný advance team – presunie späť do Budapešti, aby sa postaral o bezpečnosť Svätého Otca tam.

V službe sú najmodernejšie technológie

Bezpečnosť účastníkov bude strážiť aj dron, ktorý sa bude vznášať od skorej noci nad priestranstvom v Šaštíne. „Vydrží vo vzduchu sedem dní, pretože je pripojený káblom,“ opisuje Martin Kralovič, ktorý je zodpovedný za bezpečnosť na podujatí v Šaštíne.

„Dron je vybavený termokamerou, ktorá aj v tme rozpozná pohyb a za dňa pomôže organizátorom rozpoznať nebezpečný pohyb v dave. To pre prípad, že by vznikla ‚tlačenica‘ a hrozilo by zranenie,“ dopĺňa.

Sprevádza ho takmer 20 áut

Motorkáda Svätého Otca má podľa videí zverejnených na Facebooku takmer 20 vozidiel vrátane motocyklov. Medzi nimi je sanitka a hasičské vozidlo. Podľa verejne dostupných informácií o štandardných postupoch pri organizácii štátnych návštev má každé vozidlo svoju úlohu.

Autá a motorky, ktoré idú na čele, slúžia jednak ako čestná stráž a jednak ako bezpečnostný štít v prípade ohrozenia spredu. Za nimi ide sprievod niekoľkých totožných vozidiel. V jednom z nich sedí pápež, respektíve akákoľvek hlava štátu. V ktorom konkrétne sa nachádza, je nejasné a nedá sa to zistiť. Je to tak z bezpečnostných dôvodov.

Za vlastným sprievodom sa nachádza niekoľko vozidiel, ktoré chránia predstaviteľa zozadu a zboku. Ak by sa odohral nečakaný incident, presne určené vozidlá zabolokujú prístup k pápežskému autu.

Medzi nimi sú vozidlá, v ktorých sú lekári a zdravotníci vycvičení na to, aby dokázali hlave štátu poskytnúť prvú pomoc v tých najextrémnejších podmienkach.

Nasleduje niekoľko vozidiel a až za nimi sa nachádza sanitka. Tá nemusí byť na mieste incidentu hneď, pretože by to bolo pre ňu a pre jej osadenstvo nebezpečné. Až vtedy, keď je hlave štátu poskytnutá prvá pomoc, sa sanitka snaží dostať sa k nej čo najbližšie za pomoci všetkých ostatných zložiek.

V prípade incidentu musí byť totiž postarané aj o bezpečnosť sanitky. Preto sa dá na pár chvíľ počkať, až sa situácia upokojí, a keď sa miesto činu „vyčistí“, priblíži sa sanitka, ktorá potom dokáže rýchlo odísť preč.

Samotní muži, ktorí chránia vysokých predstaviteľov, sú vycvičení na to, aby v prípade ohrozenia bránili Svätého Otca vlastným telom a s nasadením života. Videli sme to v prípade atentátu na svätého Jána Pavla II., ale je to tak aj pri prípadných útokoch na amerických prezidentov. Ak náhodou nastane riziková situácia, muži sa okamžite na pápeža vrhnú a budú ho chrániť napriek akejkoľvek hrozbe.

Čo tam však robia hasiči?

Hasiči majú dôležitú úlohu. Disponujú technikou, ktorá dokáže rýchlo vyslobodiť pápeža z havarovaného auta, alebo dokážu zahasiť oheň, ktorý by mohol vzniknúť v prípade ťažkého poškodenia papamobilu alebo dokonca útoku.

Sú vycvičení na tie najťažšie podmienky, oheň a nebezpečenstvo sú pre nich štandardnými podmienkami, a preto dokážu poskytnúť pomoc a asistenciu takmer za každých okolností.

Zdroj: TASR, ACN, NY Times
Titulná fotografia: Cath.ch